دوشنبه 5 اسفند 1398
Menu

پرسش و پاسخ

بسمه تعالی

با سلام و احترام خدمت شهروندان گرامی

با توجه به اجرای طرح ترافیک جدید از سال 1398 سوالات و ابهاماتی بوجود آمده که طی تماس از طریق 137 داخلی 5، تیکت در سایت تهران من و یا ارسال ایمیل به my@tehran.ir آنها را مطرح کرده اید. بر این اساس و در جهت صرفه جویی در وقت ارزشمند شما مستند ذیل تقدیم می گردد.

آخرین بروزرسانی دی ماه 1398

1- سایت تهران من به نشانی my.tehran.ir مشکل دارد ( اصطلاحاً بالا نمی آید)؟

امکان دارد مشکل بخاطر سرعت پایین اینترنت و یا بخاطر استفاده از فیلترشکن باشد. مسئله دیگری که محتمل بوده مرورگر سیستم شماست.

توصیه ما به شما این است که برای راحتی کارتان حتماً از رایانه و مرورگر بروز chrome و mozilla استفاده نموده و در حین استفاده تاریخ و ساعت سیستم خود را تنظیم کنید.

اگر به رایانه دسترسی ندارید و با تلفن همراه می خواهید کار خود را انجام دهید از بروز بودن مرورگر آن اطمینان حاصل نمایید.

2- هنگام مکالمه تلفنی با مرکز پاسخگویی طرح ترافیک (137 داخلی 5) تماس قطع می شود، دلیل آن چیست؟

به دلیل ترافیک بسیار بالای تماس ها و یا اختلالات مخابراتی امکان دارد تماس شما قطع شود لذا مجددا تلاش نمایید.

درصورتیکه ظرفیت صف تماسهای تکمیل شده باشد لطفاً به فایل صوتی پرسشهای متداول گوش دهید.

3- درصورت فراموش کردن رمز عبور و نام کاربری چه باید کرد؟

برای تغییر رمز عبور می توانید در سایت تهران از قسمت بالا سمت چپ بر روی متن "بازیابی رمز عبور" کلیک نموده و یا از طریق "ورود" و لینک "بازیابی رمز عبور" اقدام نمایید،همراه با کد فعالسازی نام کاربری نیز بصورت پیامکی ارسال خواهد شد.

4- برای دریافت راهنمایی در خصوص طرح ترافیک چه راه های ارتباطی وجود دارد؟

شماره 137 داخلی 5

ثبت تیکت با ورود به حساب شهروندی در سایت تهران من و بخش پشتیبانی

ایمیل my@tehran.ir

5- از شهرستان امکان تماس با 137 (پشتیبانی) نیست.از چه طریقی می توان ارتباط برقرار کرد؟

چنانچه از شهرستان ها قصد تماس با پشتیبانی سایت تهران من (طرح ترافیک) را دارید با شماره تلفن 84161207 تماس حاصل نمایید.

6- طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا در چه ساعاتی اجرا می گردد؟

طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا از ابتدای سال 98 تا پایان آبان ماه از ساعت 06:30 الی 19 اجرا می شده است.

از ابتدای آذر به دلیل کوتاه بودن روز و جلوگیری از ترافیک عصرگاهی ساعت پایانی هر دو طرح از ساعت 19 به ساعت 18 انتقال یافت.

7- موجودی پلاک در قسمت خودروهای تحت پوشش من به چه معناست؟

چنانچه بدهی از طریق استعلام بدهی در سایت تهران من پرداخت شده باشد و به هر دلیلی از جمله اشتباه پلاک خوان و یا مخدوش بودن پلاک بدهی تردد اصلاح گردد، مبلغ بدهی به حساب میانی منتقل خواهد شد که در قسمت خودروهای تحت پوشش با عنوان "موجودی پلاک" قابل مشاهده می باشد.

لازم به ذکر است در صورت ترددهای بعدی مبلغ تعرفه تردد ابتدا از حسلاب میانی کسر شده و در صورت کافی نبودن اعتبار "موجودی پلاک" از حساب شهروندی مبلغ مزبور کسر خواهد شد.

تفاوت این مبلغ با مبلغ موجودی در این است که "موجودی پلاک" قابل استرداد از طریق شماره شبا نیست و در صورتیکه بیش از یک میلیون ریال باشد با مراجعه شهروند محترم به بخش پیشخوان سازمان فاوا و تکمیل فرمهای مربوطه مبلغ به حساب بانکی واریز کننده مسترد خواهد شد.

8- تا چه زمان امکان اعتراض به تردد های خودرو در معبر داخل طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا است؟

در صورتیکه کمتر از 6 ماه از زمان تردد گذشته باشد امکان اعتراض وجود دارد. بعد از این زمان اعتراض وارد نیست.

بر این اساس در خصوص تردد های حادث شده در سال 97 نیز این روال جاری است.

9- آیا ابعاد و مرزهای محدوده کنترل آلودگی هوا با محدوده زوج یا فرد سابق متفاوت است؟

خیر، ابعاد و مرزهای این محدوده همان ابعاد و مرزهای محدوده زوج یا فرد سابق است.

مرزهای این محدوده از شمال به بزرگراه همت (از تقاطع امام علی (ع) تا تقاطع شهید چمران) ، از سمت جنوب به بزرگراه بعثت ( از تقاطع امام علی (ع) تا تقاطع شهید نواب)، از سمت شرق به بزرگراه امام علی(ع) از تقاطع شهید همت تا تقاطع بعثت) و از سمت غرب به بزرگراه شهید چمران ( از تقاطع شهید همت تا تقاطع بعثت) محدود می شود.

10- آیا برای خروج از طرح اصلی درشرایطی که روز پلاکم باشد و یا خروج از طرح زوج و فرد باید عوارض پرداخت کنم؟

در طرح جدید ترافیک که از ابتدای تابستان 98 اجرا گردید، زوج یا فرد بودن پلاک خودرو ملاک تردد نمی‌‌باشد. هر خودرو پلاک تهران به شرط ثبت نام در سایت تهران من و افزودن خودرو، 20 روز در هر فصل مجاز به تردد رایگان در محدوده‌ی کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) می‌باشد. این مزیت برای خودروهای پلاک شهرستان تا 15 روز برای هر فصل می‌باشد.

نکته: این تعداد روزهای مجاز قابل انتقال به فصل بعد نیست. در ضمن پلاک های تهران شامل پلاک هایی می شود که دو رقم سمت راست آن شامل 11-22-33-44-55-66-77-88-99-10-20-30 باشد.

11- در هنگام شارژ حساب شهروندی در صورتیکه تراکنش ناموفق باشد و پول از حساب کسر شود چه کاری باید انجام داد؟

چنانچه بعد از 72 ساعت کاری مبلغ مذکور به حساب بانکی شما "عودت" داده نشد،لطفا اطلاعات زیر را به آدرس ایمیل my@tehran.ir ارسال نمایید.

کد ملی صاحب حساب بانکی/ شماره کارت عملیات پرداخت/ درگاه پرداخت بانک/ تاریخ پرداخت/ روش پرداخت/ شماره تیکت ثبت شده و گردش سه روزه از روز عملیات پرداخت. چنانچه قبل از آن اقدام به ثبت تیکت نموده اید شماره تیکت را در ایمیل ارسالی قید بفرمایید.

12- آیا داشتن معاینه فنی برای تردد در محدوده های طرح ترافیکی ( طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا) الزامی است؟

بلی، همه خودروها برای تردد در سراسر شهر تهران ( از جمله محدوده های ترافیکی) باید دارای معاینه فنی باشند . در غیر اینصورت دوربینهای معین در طول شبانه روز و حتی ایام تعطیل اقدام به ثبت پلاک جهت اعمال قانون از طریق راهور ناجا می نمایند.

لازم به ذکر است اخذ معاینه فنی برتر الزامی نیست اما با دریافت آن، خودروی مزبور از تخفیف 25درصدی در پرداخت عوارض ورود به طرح های ترافیکی برخودار خواهد شد.

13- آیا تردد در روزهای پنجشنبه از سهمیه 20 روز تردد مجاز در محدوده‌ی کنترل آلودگی هوا، کسر می‌گردد ؟

بلی،پنجشنبه ها طرح آلودگی هوا تا ساعت 13 اجرا می شود و در صورت تردد از سهمیه تردد رایگان فصلی کسر خواهد شد.

14- برای بنده پیامک ارسال شده مبنی بر تردد غیر مجاز خودروی در محدوده غیر مجاز خود اعتراض دارم چه اقدامی باید انجام دهم؟

با ارسال تیکت از بخش پشتیبانی در سامانه حساب شهروندی و اعلام شماره پلاک موضوع در اسرع وقت پیگیری خواهد شد. البته ارائه اطلاعات معبر و یا خودروی متخلف ( مخدوش کننده پلاک) فقط با نامه از دستگاه قضایی و یا نیروی انتظامی و پاسخ به آن نامه میسر می باشد.

15- آیا با سهمیه 20 روز در هر فصل می توان وارد محدوده طرح ترافیک اصلی شوم؟

خیر، سهمیه 20 روز تردد فقط جهت تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا است و در صورت تردد در محدوده طرح ترافیک تردد ثبت و مبلغ تعرفه بر اساس ساعات ورود و خروج لحاظ خواهد شد.

16 -آیا برای بهره مندی از امتیاز 20 روزه در هر فصل برای ساکنین کنترل آلودگی هوا نیاز به انجام کار خاصی می باشد؟

فقط کافیست در تهران من ثبت نام و سپس در قسمت "خودرو و طرح ترافیک" و گزینه "افزودن خودرو" اقدام به ثبت خودرو نمایید.

17- آیا خروج از محدوده کنترل آلودگی هوا نیز باعث کسر از سهمیه 20 روز می شود؟

بلی، اصل بر تردد است لذا خروج نیز همانند ورود شامل این موضوع می شود. ساکنین محدوده کنترل آلودگی هوا در صورت ثبت نام، ارائه و تایید مدارک می توانند بصورت رایگان یکبار قبل از 8:30 از محدوده مربوطه خارج شوند.

18- آیا روز پنجشنبه طرح ترافیک اجرا می شود؟

از ابتدای تابستان 98 طرح کنترل آلودگی هوا ( زوج یا فرد سابق) در روزهای پنج شنبه از ساعت 6:30 تا 13 اجرا خواهد شد.

19- می خواهم از طرح ترافیک سال 1398 استفاده کنم، چکار باید انجام دهم؟

ابتدا باید در سایت تهران من ثبت نام نمایید. بعد از ثبت نام وارد حساب کاربری خود شوید و در قسمت «خودرو و طرح ترافیک » روی گزینه افزودن کلیک و خودروی خود را ثبت کنید. ( درصورتیکه با پیغام خطای نامعتبر بودن VIN مواجه شدید تصویر واضح از سند برگ سبز یا تصویر پشت و رو از کارت خودرو را به نشانی My@tehran.ir ارسال فرمایید و بعد از گذشت 24 ساعت مجددا برای ثبت پلاک خودرو اقدام نمایید)

حساب شهروندی خود را به ازای یک روز و یک خودرو به مبلغ 41400 تومان شارژ نمایید (از کسر شدن مبلغ شارژ به موجودی حساب مطمئن شوید)

20- آیا کسانی که در سال قبل در سایت تهران من ثبت نام کردند نیاز به ثبت نام مجدد در سامانه دارند؟

خیر. اما به افزوده شدن خودرو در حساب شهروندی و یا بروز رسانی اطلاعات آن توجه داشته باشند.

21- در حین بارگذاری اسناد و تصاویر با مشکل مواجه می شوم ، چه کار باید کرد ؟

حجم فایل باید کمتر از 200 کیلوبایت و نوع آن jpg باشد.

احتمالا حجم فایل بسیار زیاد و یا نوع فایل اشتباه است.

22- پیامک تایید حساب کاربری به موبایل من ارسال نمی شود؟

در صفحه ثبت نام بعد از تکمیل اطلاعات شخصی و رفتن به مرحله بعد، در همان لحظه باید پیامک تایید برای شما ارسال شود. مسائلی که باعث نرسیدن پیامک به دست شما می شود به صورت زیر است:

امکان دارد پیامک های تبلیغاتی خود را روی گوشی مسدود کرده باشید و یا اینکه با اختلال سیستمی مواجه باشیم. در هر حال در این مورد با تماس با 137 داخلی 5 می توانید کد پیامک را از اپراتورها دریافت نمایید.

23 -هنگام تعریف نام کاربری و رمز عبور پیغام خطا ظاهر می شود،علت چیست؟

نام کاربری باید یکتا و منحصر به فرد باشد لذا زمانی که پیغام "نام کاربری قابل تخصیص نیست" داده می شود نام کاربری خود را تغییر دهید.

لازم به توضیح است رمز عبور نیز باید حداقل از 8 کارکتر و ترکیبی از حرف و رقم و کارکترهای ویژه همچون (/*- و...) باشد.

24 -در بخش ثبت نام حقوقی، شناسه ملی وارد می شود و در پایان ثبت نام پیغام خطای «شناسه ملی معتبر نمی باشد» ظاهر می شود،علت چیست؟

شناسه ملی در سامانه ثبت اسناد موجود نیست، لطفا از صحت شناسه ملی وارد شده مطمئن شوید.در صورت عدم رفع اشکال، اطلاعات مربوطه را از طریق ایمیل

25- بعد ثبت نام در سامانه تهران من و ارسال مدارک تکلیف شهروندان به چه صورت است؟

شهروندان عادی که مشمول سهمیه نمی شوند فقط ثبت نام و افزودن خودرو کافی است.اما شهروندانی که قرار است از سهمیه ها (نهادها،شرکت ها و ... ) استفاده نمایند می بایست به ارگان مربوطه خود مراجعه نمایند.ساکنین محدوده طرح ترافیک و آلودگی هوا پس از ثبت نام و ثبت خودرو و اطلاعات ملکی می بایست جهت تایید به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه نمایند.

26- آیا راه دیگری جز استفاده از سایت تهران من برای شارژ حساب شهروندی وجود دارد؟

می توانید با همان شماره موبایل ثبت شده در سامانه تهران من از کد دستوری (USSD) با شماره #6 *137* برای شارژ حساب شهروندی بهره جویید.

27- – در حسابهای شهروندی از نوع حقوقی روال جاری برای ویرایش اطلاعات (اعم از تغییر شماره همراه، ایمیل و رمز عبور ) و دریافت وجه چیست؟

با معرفی نامه تایید شده از دفترخانه اسناد رسمی (جهت انجام عملیات موردنظر) و کارت ملی متقاضی به نشانی ذیل مراجعه فرمایید:

حافظ شمالی، نبش زرتشت شرقی ، سازمان فاوا شهرداری تهران – معاونت مشتریان و فروش سازمانی

جهت استرداد وجه از طریق شماره شبا، نماینده آن شرکت با در دست داشتن مدارک ذیل به دفاتر منتخب مراجعه کند:

معرفی نامه از شرکت، کپی کارت ملی مدیر عامل و نماینده شرکت، اصل و کپی کارت بانکی ، پرینت صورتحساب بانکی ( نشان دهنده واریز وجه در سامانه تهران من) و آخرین اطلاعات شرکت در روزنامه رسمی

دفاتر منتخب: دفاتر خدمات الکترونیکی کد های 302-307-601-603-604-605-607-703-706-1201-1205

28- آیا امکان تغییر نام کاربری و یا حذف حساب کاربری وجود دارد؟

خیر- در صورت ثبت، امکان تغییر نام کاربری نیست .اما امکان تغییر رمز عبور در سامانه میسر است.

29- چگونه میتوانم شماره موبایل/ ایمیل خود را در سایت تغییر دهیم؟

پس از ورود به حساب کاربری روی اسم کاربری خود کلیک نمایید و سپس در قسمت "تنظیمات اطلاع رسانی" ابتدا موبایل یا ایمیل جدید را ثبت و سپس اقدام به حذف یا غیر فعالسازی موبایل و ایمیل قبلی نمایید.

30- آیا امکان استفاده از یک شماره موبایل در بیش از یک حساب کاربری وجود دارد؟

خیر- هر شماره موبایل فقط امکان ثبت در یک حساب کاربری را دارد.

31- در هنگام ثبت کد پستی خطا وجود دارد؟

دقت داشته باشید کد پستی باید به حروف لاتین تایپ شود (این آیتم اجباری نیست).

32- آیا می توانم مثل سال های گذشته طرح ترافیک را رزرو یا بصورت ساعتی تهیه کرد؟

در سال 98 دیگر نیازی به رزرو روز نمی باشد و عوارض تردد (ورود یا خروج) با توجه به زمان ثبت توسط دوربین ها و تخفیفات معین همچون داشتن معاینه فنی برتر و یا شرایط خاص محاسبه می شود و ساعات اوج ترافیک (قبل از 10 صبح و بعد از ساعت 16) بیشترین تعرفه محاسبه می شود.در جدول زیر می توانید تعرفه را مشاهده فرمایید یا در سایت تهران من با کلیک بروی "عوارض طرح سال 98 " به این اطلاعات دسترسی داشته باشید.

33- آیا برای استفاده از 20 روز تردد رایگان در محدوده‌ی کنترل آلودگی هوا نیاز به رزرو روز می‌باشد؟

خیر، پس ازتردد در محدوده کنترل آلودگی هوا پلاک شما توسط دوربین ها ثبت می گردد و در ابتدا از سهمیه فصلی شما به صورت سیستمی کسر خواهد شد . در قسمت "خانه" می توانید سهمیه تردد باقیمانده در فصل را مشاهده نمایید وهمچنین در قسمت "خودرو و طرح ترافیک" تعداد روزهای تردد مجاز فصلی مصرف شده قابل رویت می باشد.

34- من قصد ورود به طرح اصلی را ندارم اما می خواهم در محدوده کنترل آلودگی هوا تردد کنم، تکلیف چیست؟

در هر فصل تا 20 روز برای دارندگان خودروی پلاک تهران و 15 روز برای پلاک شهرستان تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا رایگان است اما برای روزهای بعد آن تعرفه به صورت نیم بها محاسبه می‌شود . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعرفه ها لینک "محاسبه عوارض طرح 98" در سایت تهران من قرارداده شده است.

35 -بنده وارد محدوده طرح ترافیک شدم اما متاسفانه نتوانستم حساب شهروندی خود را شارژ کنم. آیا جریمه می شوم یا هنوز امکان شارژ وجود دارد؟

در صورت تردد و عدم شارژ حساب شهروندی تا زمان انجام محاسبات (3 الی 10 روز پس از تردد ) زمان جهت شارژ حساب شهروندی و کسر توسط سامانه وجود دارد.در صورت عدم شارژتا قبل از محاسبات، بدهی منظور گردیده و می توانید بدهی خود را تا سی روز از تاریخ تردد پرداخت نمایید

36- خودروهایی که در هر دو محدوده ( طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا) تردد داشته باشند، عوارض کدام محدوده را باید پرداخت کنند؟

فقط باید عوارض طرح اصلی را بپردازند و عوارض محدوده کنترل آلودگی هوا به آن اضافه نخواهد شد.

38- جهت استرداد وجه به حساب بانکی چه اقدامی باید صورت داد؟

ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید،سپس در صفحه اصلی بروی اسم کاربری خود در گوشه صفحه کلیک نمایید و در قسمت اطلاعات مالی شماره شبا بانکی خود را ثبت نمایید.در مرحله بعد به قسمت "کیف پول شهروندی" رفته و با استفاده از گزینه "استرداد وجه" جهت استرداد وجه به حساب بانکی اقدام نمایید.

39- مبالغ حساب شهروندی قبلی چگونه به حساب جدید منتقل می شود؟

در صورتی که در سامانه TCA.Tehran.ir که متعلق به طرح ترافیک سال 1396 می باشد مبلغی دارید، به طریق زیر عمل نمایید

بعد از ورود به سامانه TCA.Tehran.ir ، از قسمت «حساب» گزینه «تسویه حساب» را انتخاب نمایید و سپس اقدام به تکمیل فرآیند تسویه کنید.

40- مبلغ بدهی بابت چیست و چگونه پرداخت می شود؟

مبلغ بدهی بابت عدم موجودی کافی در حساب شهروندی و تردد (چه ورود و چه خروج) در محدوده های ترافیکی ( حلقه اول و دوم) است. ضمن آنکه روزهای مشمول بدهی را می توانید در "فهرست تردد" خود مشاهده نمایید. برای پرداخت بدهی ابتدا باید حساب شهروندی را به میزان بدهی افزایش اعتبار داده و بعد در قسمت "خودرو و طرح ترافیک" یا در صفحه اصلی "جزییات تردد" کلیک کرده و پرداخت بدهی را انجام دهید همچنین در صفحه اصلی سایت تهران من می توانید از قسمت "استعلام بدهی طرح ترافیک و پارک حاشیه ای" اقدام به پرداخت کلی بدهی یا با انتخاب گزینه "جزییات" و با انتخاب یک یا چند تاریخ از طریق درگاه بانکی پرداخت نمایید.

41- آیا در سال 98 افزایش قیمت داشته ایم؟

در سال 98 طبق قانون مصوب شورای شهر و شورای عالی ترافیک نرخ تعرفه های طرح ترافیک . کنترل آلودگی هوا طبق تصویر ذیل تغییر داشته است.

همچنین شما می توانید در سایت تهران من با کلیلک بر روی "عوارض طرح سال 98" به این اطلاعات دسترسی داشته باشید.

42– حساب شهروندی را چگونه شارژ کنم؟

پس از وارد شدن به حساب کاربری خود،در ستون سمت راست از گزینه "کیف پول شهروندی" صفحه جدید را باز کرده و با استفاده از مبالغ پیش فرض یا وارد نمودن مبلغ دلخواه اقدام به شارژ حساب شهروندی خود نمایید.

43- ـ در صورت مشاهده" VIN معتبر نمی باشد" چه باید کرد؟

در حال حاضر اطلاعات از سامانه پلیس راهور اخذ می گردد اما اگر این ارتباط قطع باشد و اطلاعات خودرو پس از درج وین خودرو و پلاک ظاهر نشد، باید بصورت دستی اقدام نمایید.

جهت دریافت راهنمایی بیشتر ثبت تیکت در بخش پشتیبانی و ارسال ایمیل به نشانی my@tehran.ir معرفی می شود.

44- چگونه می توان به اطلاعات تردد خودروی خود دسترسی پیدا کرد؟

شهروند گرامی، در حال حاضر در قسمت "خودرو و طرح ترافیک" و یا قسمت "خانه" با انتخاب گزینه "جزییات تردد" اطلاعات تردد اعم از تاریخ و ساعات تردد قابل رویت می باشد. در مورد تصاویر خودرو و معابر آن ، هنوز دستور العملی از معاونت حمل و نقل و ترافیک ابلاغ نشده است

45- چگونه می توان خودروی خود را حذف یا تغییر داد؟

اگر در قسمت "خودرو و طرح ترافیک" خودرو با عنوان "شامل سهمیه" باشد جهت حذف یا تغییر خودرو به ارگان مربوطه خود مراجعه کنند و چنانچه ساکن محدوده های ترافیکی هستید و در قسمت یاد شده خودرو با عنوان "تایید شده" ذکر شده باشد جهت حذف یا تغییر خودرو می بایست به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه نمایید.

در غیر این صورت با مراجعه به حساب کاربری خود در قسمت "خودرو و طرح ترافیک" با کلیک بروی گزینه "جزییات" می توانید اقدام به حذف خودرو یا تغییر آن نمایید.

46 -تایید خودروهای هیبریدی و برقی به چه نحوی است و چه میزان تخفیف لحاظ خواهد شد؟

خودروهای هیبریدی بعد از ثبت نام و ثبت خودرو و تکمیل کامل مدارک و بارگزاری آنها در سیستم، با مدارک لازم باید حتما به دفتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند. لطفا دقت فرمایید هر زمان عبارت هیبرید به رنگ سبز و در مقابل آن عبارت "تایید شده" ثبت شد می توانید از تایید بودن هیبرید خود مطمئن شوید

پس از انجام مراحل ثبت و تایید خودروهای هیبریدی شما 90 درصد تخفیف خواهند بود

47- نحوه اخذ معاینه فنی برتر چگونه است؟

شیوه اخذ معاینه فنی برتر با عادی تفاوتی ندارد. شهروندان می توانند با مراجعه به مراکز معاینه فنی و انجام مراحل مربوطه نسبت به دریافت آن اقدام نمایند.

48- خودرو های صفر تا چند سال دارای معاینه فنی "عادی" می باشند؟

خودروهای صفر بر حسب سال تولید تا 4 سال دارای معاینه فنی "عادی" هستند.

49- شرایط استفاده از تسهیلات محل سکونت به چه صورت است؟

در سال 98 و از ابتدای تابستان (تیرماه) این تسهیلات برای ساکنین محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) اجرا خواهد شد و شهروندان ساکن در این محدوده همانند ساکنین محدوده طرح ترافیک می توانند تا قبل از ساعت 08:30 و بعد از ساعت 17 در محدوده طرح یک تردد داشته باشند

ساکنان محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا برای بهره بردن از این امتیاز، علاوه بر اینکه مانند سایر متقاضیان حقیقی، اطلاعات خود را در سامانه تهران من ثبت می کنند، باید کد نوسازی ملک را وارد نمایند..

برای این کار نیز باید بروی اسم کاربری خود کلیک نموده و سپس در پایین صفحه در قسمت " شرایط ویژه برای طرح ترافیک " با انتخاب گزینه «ساکن محدوده طرح ترافیک / کنترل آلودگی هوا هستم» اقدام به ثبت اطلاعات ملکی نمایید.

پس از ثبت اطلاعات در سایت، با در دست داشتن سند مالکیت یا قرارداد اجاره‌ هولوگرام دار و همچنین فیشهای نوسازی و پسماند واحد مسکونی خود به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه تا مدارک سکونتی آنها مورد تایید قرار گیرد

تسهیلات برای اهالی داخل محدوده به ازای هر ملک یک خوردو است.

50- آیا پرداخت عوارض نوسازی و پسماند برای مستاجرین برای بهره مندی از اهالی داخل محدوده نیز الزامیست؟

پرداخت عوارض نوسازی و پسماند ملک در زمان معرفی آن ملک جهت اعطای سهمیه اهالی داخل محدوده الزامیست. اینکه مالک آنرا بپردازد و یا مستاجر توافقی است بین آن دو.

51- ساکنین محدوده های طرح ترافیک (اصلی و کنترل آلودگی هوا )جهت بهره مندی از امتیاز سکنه ، چه عوارضی را می بایست پرداخت نمایند ؟

ساکنین محدوده های ترافیکی جهت برخورداری از تسهیلات و تخفیفات باید عوارض نوسازی و پسماند ملک،عوارض سالیانه خودرو و عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک خود را پرداخت نمایند.

52- در صورتیکه به فیش عوارض نوسازی و پسماند جهت ثبت شماره بلوک، ملک و ردیف دسترسی نداریم چه باید کرد؟

اگر به فیش نوسازی و یا پسماند دسترسی ندارید می توانید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر و ارائه سند مالکیت و یا سند استیجاری ملک ، اطلاعات مزبور را دریافت نمایید.

53-آیا امکان بهره مندی از اعضای خانواده برای ساکنین طرح وجود دارد؟

صاحب ملک و صاحب حساب کاربری بهتر است یکی باشد. اگر مستاجر هستید حساب کاربری باید به اسم خودتان باشد. خودرو میتواند به نام پدر/ مادر / فرزند و یا همسر مالک منزل باشد و با هر سند فقط یک خودرو میتواند از امتیاز بهره ببرد.

54- اهالی داخل منازل سازمانی که در محدوده های ترافیکی واقع هستند و اسناد تفکیک ملک را ندارند باید چه کنند؟

ایشان با مراجعه به نماینده قانونی آن منازل سازمانی و درخواست مکاتبه واحد متبوع ایشان با معاونت حمل و نقل و شهرداری تهران را می نمایند. پس از این مکاتبه و استعلام رسمی، موضوع بررسی و تصمیم گیری خواهد شد.

55- افراد واجد شرایط خاص (جانبازان، خبرنگاران و ...) مدارک خود را چه زمانی و چگونه ارائه دهند؟

این افراد ابتدا می بایست بصورت حقیقی ثبت نام کنند و سپس به ارگان، نهاد، انجمن و یا اتحادیه خود مراجعه نمایند بعد از مراجعه و ارائه مدارک خود، تصمیم گیری بابت تخصیص سهمیه به عهده خود آن نهاد می باشد

زمانی شما می توانید مطمئن شوید که شامل سهمیه هستید یا خیر که در سامانه تهران من، در قسمت «خودرو و طرح ترافیک» و «جزییات» در قسمت مشخصات خودرو شامل سهمیه درج شده باشد.

56- بنده دارای خودروی وانت بار چطور می توانم از سهمیه طرح ترافیک استفاده کنم؟

شما بعد از ثبت نام در سایت تهران من و ثبت خودرو، به سایت baraneh.tehran.ir مراجعه کرده و با همان نام کاربری در سایت تهران من لاگین نمایید.

در انتخاب نقش، "ناوگان" برای شهروندان و "شرکت ها " برای شرکت ها و نهادهای دارای مجوز از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک انتخاب شود.

سپس اقدام به افزودن خودرو در بخش ناوگان نمایید و پس از آن با تکمیل فرم مربوطه باربرگ برای خودروی خود صادر فرمایید.

با این عملیات تخفیفات درنظر گرفته شده در صورت واجدالشرایط بودن برای خودروی شما کارسازی خواهد شد.همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به اتحادیه خود نیز مراجعه نمایید.

57- من خودروی آژانسی دارم ، چقدر تخفیف برای پلاک من لحاظ می شود؟

خودروهای آژانسی در صورت ثبت نام در تهران من و سپس قرار گرفتن در لیست خودروهای تحت پوشش شرکتهای مجاز در سایت taxi-agency.tehran.ir از تخفیف 70درصدی بهره مند خواهند شد.

58-وانت بارهای پلاک شخصی و عمومی دارای چند درصد تخفیف می باشند؟

وانت بارها (عمومی و شخصی) جهت اعمال تخفیف ابتدا باید در سایت تهران من و سایت بارانه به نشانی (baraneh.tehran.ir) ثبت نام نمایند.پلاک های شخصی چنانچه در ازای هر روز تردد اقدام به تهیه سه باربرگ نمایند شامل 70درصد تخفیف و پلاک های عمومی در ازای هر روز تردد چنانچه اقدام به تهیه یک باربرگ نمایند شامل تخفیف کامل (100درصدی) خواهند شد.

59- نحوه ثبت نام بیماران خاص به چه صورت است؟

برای گرفتن سهمیه ابتدا در سایت تهران من ثبت نام کرده و خودروی خود را وارد کنید سپس مدارک خواسته شده ی اثبات کننده بیماری را بارگزاری کنید. سپس باید به ارگان مرتبط با حوزه بیماران خاص و معلولان مراجعه نمایید، تا در صورت موجود بودن سهمیه پلاک شما به لیست اضافه گردد. لازم به ذکر است حساب کاربری باید به اسم شخص بیمار خاص باشد.

60 -جهت ثبت نام برای تهیه کارت بلیت خبرنگاری از چه طریقی می توان اقدام کرد ؟

برای ثبت مدارک خبرنگاری ابتدا می بایست در صفحه اصلی حساب کاربری بروی نام کاربری خود کلیک کرده و در قسمت "اطلاعات آدرس" نسبت به ثبت کد پستی محل سکونت خود اقدام نمایید.پس از ثبت کد پستی در قسمت "شرایط ویژه برای طرح ترافیک" گزینه خبرنگار هستم را انتخاب و با استفاده از گزینه افزودن اقدام به ثبت و بارگذاری تصاویر نمایید

61- جهت تهیه بلیت خبرنگاری چه اطلاعات و مدارکی بایستی بارگذاری و ثبت شود ؟

نام رسانه،تصویر معرفی نامه،سمت در رسانه و تصویر صفحه اصلی شناسنامه ثبت و بارگذاری شود و تیک مربوط به" مایل به دریافت کارت بلیت خبرنگاری "رافعال نمایید و علاوه بر سایر مدارک خواسته شده تصویر پرسنلی خود را بارگذاری نمایید.

62- برای تکمیل مدارک مربوط به دریافت کارت بلیت خبرنگاری از چه طریقی می بایست اقدام نمود ؟

در صفحه اصلی حساب کاربری بروی نام حساب کلیک کرده و در قسمت "شرایط ویژه برای طرح ترافیک" و "خبرنگار هستم" گزینه حذف مدارک را انتخاب و مجدد اقدام به ثبت اطلاعات و بارگذاری تصاویر نمایید.

63- خبرنگاران در صورت مفقود شدن کارت بلیت خبرنگاری مربوط به سال قبل چه اقدامی را می بایست انجام دهند ؟

وارد اکانت خود در سایت http://eticket.tehran.ir شوند و گزینه ثبت مفقودی را انتخاب کنند و پس از آن برای صدور و دریافت کارت جدید از پشتیبانی (84169625-84161205) پیگیری نمایند.

64- خبرنگارانی که دارای کارت بلیت خبرنگاری می باشند جهت شارژ کارت چه اقدامی را باید انجام دهند؟

خبرنگاران جهت شارژ کارت بلیت می توانند به باجه های شارژ در ایستگاه های منتخب مراجعه و اقدام به شارژ کارت خود نمایند..

65- خبرنگاران جهت دریافت خدمات پشتیبانی و پیگیری کارت بلیت خود از چه طریقی می توانند اقدام نمایند ؟

خبرنگاران جهت پشتیبانی می توانند در ساعات اداری با شماره های زیر تماس حاصل نمایند.

خانم ارزه گر – 84161205

خانم فردوس - 84169625

66 - در صورت تردد در محدوده جریمه نیز خواهم شد؟

در صورت تردد در محدوده و ناکافی بودن شارژ حساب شهروندی مبلغ تعرفه به عنوان بدهی لحاظ خواهد شد و تا سی روز از تاریخ تردد فرصت جهت پرداخت وجود دارد.در صورت عدم پرداخت مشمول هزینه عوارض در تاخیر پرداخت خواهید شد و تا یکماه چنانچه مجدد پرداخت نشود جریمه راهنمایی رانندگی نیز اعمال خواهد شد.

مبلغ و زمان اعمال قانون در قالب جریمه مربوط به پلیس راهور ناجا می باشد.

67- چرا باید بابت پارک در خیابان هزینه پرداخت کنیم؟

هیئت وزیران در جلسه ای به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با همکاری شورای عالی استان‌ها و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تبصره (۱) ماده (۱۵) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی -مصوب ۱۳۸۹- آیین‌نامه اجرایی تبصره (۱) ماده (۱۵) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی را تصویب کرد.

در این آیین نامه توقف وسایل نقلیه در محدوده زمانی ۷ تا ۲۱ در محل‌های تعیین شده برای پارک حاشیه‌ای در نیم ساعت اول رایگان خواهد بود. دریافت حق توقف در معابر یادشده برای مازاد بر نیم ساعت، با احتساب نیم ساعت اول محاسبه و دریافت می‌شود. که بر اساس این تبصره دریافت حق توقف در معابر مورد نظر بر حسب بازه‌های زمانی یک ساعت به طور پلکانی اخذ می‌شود.

68 -هدف از اجرای این طرح چیست؟

اهداف از راه اندازی سامانه هوشمند مدیریت الکترونیک پارک حاشیه ای شهر تهران ، شامل چهار بخش اصلی زیر می باشد :

1 - توزیع عادلانه فضای پارک حاشیه ای و اصلاح الگوی توقف در معابر توقف طولانی مدت خودرو ها در معابر پر تردد، امکان توقف های کوتاه برای انجام امور روزمره را از دیگر شروندان سلب می نماید)

2 - ساماندهی پارک حاشیه ای و کاهش زمان سفر و مصرف سوخت و بی نظمی در معابر (شهروندان در معابر پر تردد، زمان و سوخت قابل توجهی را در طی مسیرهای اضافه برای پیدا کردن جای پارک مصرف می کنند)

3 - استفاده از فناوری های مکانیزه در فرآیند مدیریت پارک حاشیه ای (دریافت وجه نقد از شهروندان، ارائه رسید دست نویس، عدم رعایت تعرفه ها و دریافت مبالغ اضافه و عدم رعایت رایگان بودن توقف کمتر از نیم ساعت توسط پارکبان ها موجب نارضایتی شهروندان بوده است)

69- آیا می توان برای پرداخت هزینه پارک حاشیه ای از پارکومتر استفاده کرد؟

پارکومترها در منطقه 2 شهرداری تهران که طرح کنترل مکانیزه پارک حاشیه ای در آن به طور آزمایشی اجرا می شود جمع آوری شده اند. بنابراین در این محدوده، تنها روش پرداخت هزینه پارک خودرو ثبت نام در سامانه تهران من، ثبت پلاک خودرو وشارژ اعتبار حساب است. اما در سایر مناطق تهران کماکان می توانید از پارکومترها استفاده نمائید.

70- طرح پارک حاشیه ای در چه مناطق و معابری اجرا می گردد؟

این طرح فعلا در منطقه 2 شهر تهران راه اندازی شده و به زودی به کل تهران تعمیم می یابد.

تصویر زیر معابری که شامل طرح پارک حاشیه ای می باشد را نشان می دهد.

71- پارک خودرو در حاشیه خیابان چگونه شناسایی می شود؟

شهروندان در سامانه "تهران من" و از منوی سمت راست با انتخاب گزینه پارک حاشیه ای می توانند نسبت به اعلام مکان و مدت زمان توقف خودرو خود اقدام نمایند. در این صورت هزینه پارک خودرو نیز بر همین اساس محاسبه و به حساب پلاک خودرو منظور خواهد شد. در غیر این صورت با استفاده از خودروهای دارای دوربین پلاک خوان و یا توسط مامورین کنترل و نظارت مستقر در معابر، تصویر پلاک خودرو و موقعیت جغرافیایی آن ثبت و هزینه پارک به طور خودکار توسط سامانه محاسبه خواهد شد.

72- چگونه می توان مکان و مدت زمان پارک خودرو را اعلام کرد؟

ابتدا به حساب کاربری خود در سامانه تهران من وارد شوید. سپس از منوی سمت راست، گزینه "پارک خودرو" را انتخاب نمائید.

74- در صورت عدم پرداخت هزینه پارک چه اتفاقی می افتد؟

در صورت ثبت نام در سامانه تهران من و ثبت پلاک خودرو چنانچه حساب شهروندی دارای اعتبار کافی نباشد،مبلغ تعرفه به عنوان بدهی لحاظ خواهد شد و لازم است در اسرع وقت نسبت به شارژ حساب و پرداخت بدهی اقدام نمایید.

چنانچه پلاک خودرو در سامانه تهران من ثبت نشده باشد با کد تخلف 2143 مشمول جریمه راهنمایی رانندگی خواهید شد.

75- نحوه پرداخت بدهی هزینه پارک به چه صورت است؟

در صورت ثبت نام و ثبت پلاک خودرو می بایست ابتدا حساب شهروندی خود را شارژ نموده و سپس از قسمت "پارک خودرو" و "فهرست تراکنش ها و بدهی ها" اقدام به پرداخت بدهی نمایید.

76- آیا به سابقه پارک ها و تراکنش های مربوط به آن دسترسی داریم؟

بله، شما در سامانه تهران من و پس از ورود به حساب کاربری خود، به همه اطلاعات پارک ها و هزینه های پرداخت شده و یا منظور شده به حساب پلاک خود دسترسی دارید.

77- آیا می توان مبلغ بیشتری را جهت استفاده بعدی پرداخت کرد؟

بله،در صورت تمایل می توانید حساب شهروندی خود را به میزان دلخواه شارژ نمایید تا در صورت پارک در معابر طرح پارک حاشیه ای مبلغ تعرفه بصورت خودکار توسط سامانه کسر گردد.

78- طریقه خرید بلیت مترو در سامانه تهران من چگونه است؟

در سایت تهران من پس از وارد شدن به اکانت شخصی از قسمت گزینه های "بلیت درون شهری" می توانید اقدام به خرید بلیت مترو تک سفره یا شارژ کارت بلیت خود نمایید.لازم به ذکر است مبلغ بلیت از حساب شهروندی کسر خواهد شد. در مورد بلیت مترو تک سفره، پس از خرید فایل را روی گوشی همراه خود ذخیره و در هنگام ورود به گیت کادر شطرنجی فایل را در مقابل چشمی قرار دهید.

79- از کدام قسمت سایت تهران من، امکان شارژ کارت بلیت وجود دارد ؟

در نسخه بروز شده سایت تهران من پس از ورود به حساب کاربری در قسمت "بلیت درون شهری" دکمه افزودن بلیت را زده سپس نام کارت بلیت و شماره کارت بلیت را طبق راهنمای اعلام شده در باکس ها وارد نماییدو در آخر دکمه ثبت را بزنید .

پس از ثبت کارت بلیت با استفاده از گزینه های مبالغ پیش فرض یا ثبت مبلغ دلخواه اقدام به شارژ نمایید.لازمه این اقدام شارژ کیف پول شهروندی می باشد.(مطابق تصویر)

80 -روش فعالسازی شارژ کارت بلیت مترو چگونه است ؟

پس از شارژ کارت بلیت مترو در سامانه تهران من ، جهت فعالسازی آن می بایست بهایستگاه های مترو مراجعه نمایید و از گیت سمت چپ یا گیت هایی که با برچسب های زرد رنگ (طبق تصویر زیر) مشخص شده اند عملیات فعالسازی را انجام دهید

81- آیا در سایت تهران من امکان مشاهده اطلاعات شهرسازی وجود دارد؟

بله، در اکانت تهران من و از قسمت "خدمات و املاک شهرسازی" امکان استعلام خدمات طرح تفصیلی، آخرین وضعیت پرونده شهرسازی و نمایش اطلاعات شهرسازی وجود دارد.

جهت رویت اطلاعات شهرسازی کافیست با استفاده از گزینه "نمایش اطلاعات شهرسازی" از زیر منوی "خدمات و املاک شهرسازی"شماره بلوک (پنج تا هشت رقمی مندرج بروی قبض عوارض نوسازی) خود را وارد و جستجو نمایید.(طبق تصویر)

82- هدف از ارسال کد شناسایی ملک به سامانه پیامکی چیست؟

دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت جهت سهولت در پرداخت عوارض نوسازی و پسماند ملک ، حذف قبض کاغذی و در نهایت کمک به محیط زیست.

83- کد شناسایی ملک را از چه روشی بدست آوریم؟

الف ) از طریق قبض عوارض نوسازی (طبق تصویر)

ب) با استفاده از نقشه تهران به آدرس map.tehran.ir مراجعه نمایید .برای این کار با کلیک راست بر روی ملک مورد نظردر نقشه و انتخاب گزینه "شماره شناسایی ملک" (مطابق تصویر) شماره شناسایی را کپی و در سامانه ملک (my.tehran.ir/melk) جای گذاری نمایید.

84- از چه طریقی مطمئن شوم کد شناسایی متعلق به ملک مورد نظر می باشد؟

چنانچه کد شناسه ملک از طریق قبض در دسترس می باشد می توانید در سامانه املاک (my.tehran.ir/melk) جای گذاری نمایید و سپس گزینه تایید را انتخاب نمایید،در این صورت فقط مشخصات ملک به صورت کلی نمایش داده خواهد شدو بر اساس طبقه وقوع ملک ، متراژ و جهت می توانید از صحت کد شناسایی ملک اطمینان حاصل نمایید.

چنانچه از روی نقشه اقدام نموده اید یک عدد هشت رقمی نمایش داده خواهد شد که پنج رقم اول از سمت چپ شماره بلوک و سه رقم بعدی شماره ملک شما می باشد و با جای گذاری در کادر شماره شناسایی ملک در سامانه املاک،اطلاعات ملک بر اساس طبقه ، متراژ و جهت نمایش داده خواهد شد ، پس از حصول اطمینان، شماره شناسایی 15 رقمی مندرج در همان جدول را مشاهده نمایید و با استفاده از گزینه استعلام و وارد نمودن شماره همراه و یا ارسال کد 15 رقمی به شماره 1370000070 مبلغ بدهی عوارض نوسازی و پسماند ملک شما همراه با شناسه قبض و شناسه پرداخت برای شما پیامک خواهد شد .

شهروند گرامی؛

در صورت وجود ابهام و نیاز به راهنمایی بیشتر:

1- در سامانه تهران من از قسمت «پشتیبانی» تیکت ثبت نمایید تا موضوع در دستور کار گروه فنی قرار گیرد.

2- در مواردی که نیاز به بارگذاری فایل است از طریق نشانی my@tehran.ir ایمیل ارسال نمایید .

3- شماره تماس 137 داخلی 5 نیز در تمامی ساعات شبانه روز در خدمت شما سروران گرامی می باشد.